پارس نشان » تفاوت SEO و SEM چیست و چه کاربردی دارند؟پارس نشان
ضمانت بازگشت
فایل های تست شده
پرداخت آنلاین
تضمین کیفیت
دانلود فوری

بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO روش و راهکاری، برای بهتر دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو است. به کمک سئو، سایت رشد می‌کند و در نتایج موتورهای جستجو در صفحه‌های ابتدایی قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین اهداف سئو، قرار گرفتن در صفحه اول موتورهای جستجو ( به عنوان مثال Google, Yahoo, Bing و غیره) است. بنابرین، سئو بسیار اهمیت دارد و برای مراقبت از یک سایت، باید همواره به اصول سئو پایبند ماند.

کاربران اینترنت، معمولا به صورت مستقیم وارد صفحات سایت نمی‌شوند و از نتایج صفحه اول موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. کاربران به ندرت به صفحه دوم و صفحات بعدی مراجعه می‌کنند. هر چقدر رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو، پایین‌تر باشد، احتمال کلیلک کردن بیشتر می‌شود و ترافیک بیشتری برای سایت به ارمغان می‌آورد.

با نگاهی کلی‌تر؛ سئو، روشی برای هر چه بهتر استفاده شدن و بهتر دیده شدن یک سایت است. وقتی این اتفاق بیافتد، گوگل و دیگر موتورهای جستجو، به سایت شما ارزش بیشتری می‌دهد و شروع به رتبه‌بندی به سایت می‌دهد. درست همینجا است که سایت شما در مقابل رقیبانتان در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد.

وقتی جایگاه شما مطلوب باشد (ترجیحا در صفحه اول گوگل)، سایت بازدید بیشتری دارد. بازدید که بیشتر باشد، به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که سایت شما ارزشمند است و در حوزه کاری شما، به عنوان یک منبع معتبر و کارامد خواهید بود. این چرخه همچنان ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که بر اصول سئو، پایبند باشید. در غیر این صورت، جایگاه سایت شما از صفحه‌های اولیه موتورهای جستجو به صفحه‌های آخر می‌رود.

قوانین سئو

در اینجا به برخی از مهم‌ترین اصول سئو اشاره می‌کنیم:

۱. عنوان: استفاده از کلمات کلیدی در عنوان صفحه

۲. توضیحات متا: نوشته کوتاه و خوانا درباره عملکرد صفحه و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با آن

۳. بهینه‌سازی تیر و میان‌تیتر: اضافه کردن کلمات کلیدی در عنوان و میان‌تیترهای صفحه

۴. لینک‌های داخلی: استفاده از لینک‌های داخلی در صفحه

۵. متن جایگزین عکس: استفاده از متن جایگزین برای عکس‌ها (خصوصیت alt عکس)، با استفاده از این خصوصیت، موتور جستجو توضیحات عکس را می‌خواند و به آن رتبه می‌دهد. بنابرین، در رتبه‌بندی کلمات کلیدی بسیار موثر است.

با این اصول و دیگر اصولی که در اینجا به آن اشاره نکردیم، به موتورهای جستجو می‌گویید، دقیقا از سایت چه انتظاری دارید. این عملیات، به کاربران وفادار شما نشان می‌دهد که سایت مطابق نیاز آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. به عبارت دیگر، شما ارزش کسب و کارتان را مطرح می‌کنید و به آنهایی که پیش از این، سایت و فعالیت شما را  نمی‌شناختند، آن را معرفی می‌کنید. به کاربران تازه وارد خود ثابت می‌کنید که نیازهایشان را می‌شناسید و به سوال‌های آنها به خوبی پاسخ می‌دهید.

همه این موارد را گفتیم اما دقت کنید که سئو به مراقبت، صبر، سخت کوشی و تکرار نیاز دارد. رقیبان شما، منتظر یک روز غافل شدن از سایتتان هستند. باید رتبه سایت را حفظ کنید و این کار به ظاهر آسان به نظر می‌رسد، اما در واقع کمی پیچیدگی دارد.

برای درک بیشتر و دقیق‌تر از سئو می‌توانید به سری مقالات آموزشی سئو مقدماتی مراجعه کنید. حالا به مفهوم SEM می‌پردازیم.

SEM چیست؟

SEM چیست؟

 بیشتر بخوانید:

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست؟

SEM یک اصطلاح عمومی است که به معنی بازاریابی در موتورهای جستجو است و مفهوم آن خیلی جامع‌تر از سئو در نظر گرفته می‌شود. یعنی SEM شامل SEO هم می‌شود. در ادامه بیشتر به بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM می‌پردازیم.

۵ استراتژی مهم SEM شامل موارد زیر است:

۱. بازاریابی محتوا: تولید متن، عکس، ویدیو و دیگر موارد بصری که بازدیدکنندگان سایت را ترغیب می‌کند.

۲. تبلیغات کلیکی (PPC): هزینه کردن برای افزایش ترافیک سایت در موتورهای جستجو، شبکه‌‌های اجتماعی و سایت‌های معتبر جهانی. تبلیغات کلیکی با استفاده از طراحی بنر است و براساس کلیک سنجیده می شود و مبلغ پرداختی به سیستم Adwords گوگل به صورت دلار در نظر گرفته می‌شود و با توجه به اینکه هزینه دلار شناور است، هزینه آن نیز متغیر خواهد بود.

۳. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: ایجاد پروفایل‌های رایگان برای کسب و کارتان به منظور ارتقا اعتماد کاربران و افزایش اعتبار سایت.

۴. بازاریابی ایمیلی: ارسال پیام‌های مفید به گیرندگان واجد شرایط که می‌خواهند از شما اطلاعات کسب کنند و تبدیل آن‌ها به درآمد.

۵. بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO): بهینه‌سازی نرخ تبدیل یک راهکار ساختاری و سازمان یافته برای تقویت عملکرد سایت شما و افزایش کسب درآمد محسوب می‌شود.

تفاوت SEO و SEM

۵ استراتژی مهم SEM

معمولا شرکت‌های مختلف، استراتژی مختلفی برای بالابردن SEM به کار می‌گیرند. زیرا شرکت‌ها، دقیقا بر اساس نیازشان حرکت می‌کنند. به عنوان مثال، شرکتی که به تازگی سایت خود را راه اندازی کرده است، از روش PPC استفاده می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه دلخواه برسد در حالی که، شرکتی که سال‌ها است به صورت آنلاین فعالیت می‌کند، احتمالا از روش CRO استفاده خواهد کرد.

اگر شما می‌خواهید سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارید با پرداخت هزینه، به هدف خود خواهید رسید ولی در SEO شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای کسب موفقیت دارید.

شرکت‌های محدودی هستند که قصد استفاده از همه استراتژی‌ها را دارند. این نیاز به دلیل رقابت تنگاتنگی که با رقیبان خود دارند، به وجود می‌آید. معمولا استفاده از یک یا دو استراتژی، کافی است تا شما را به نتایج خوبی برساند. بنابرین، کافی است با هوش باشید و با توجه به نیاز کسب و کارتان استراتژی کاربردی SEM را استفاده کنید.

نکته جالب این است که SEM بسیار کم هزینه‌تر و تاثیرگذار‌تر از تبیغات بیلبوردهای شهری یا تبلیغات تلویزیونی است. هر چقدر دنیا به سمت سرویس‌های آنلاین پیش می‌رود، استفاده از روش‌های سنتی کم‌رنگ‌تر می‌شود. اما گاهی صاحبان کسب و کار، از هر دو روش یعنی SEM و روش‌های سنتی استفاده می‌کنند. تنها شرکت‌های بسیار بزرگ مایل به استفاده از SEM و تبلیغات سنتی هستند.

تفاوت SEO و SEM چیست؟

تفاوت SEO و SEM

در کل SEM گسترده‌تر از SEO است. SEO به نتایج بهتر جستجوی ارگانیک می پردازد، در حالی که، SEM از موتورهای جستجو کمک می‌گیرد تا ترافیک هدفمند بیشتری به سایتتان هدایت کند. درنتیجه تبلیغات موثر حاصل از SEM به کسب و کار شما، کمک بزرگی می‌کند.

به عنوان مثال اگر به دنبال جدیدترین موبایل آیفون هستید، سئو باعث می‌شود تا به صورت ارگانیک سایت شما به کاربران نمایش داده شود و در نتایج اولیه گوگل و دیگر موتورهای جستجو قرار بگیرد. اما در سرویس SEM با استفاده از تبلیغات پولی، لینک سایت شما، به صورت برجسته در بالا یا کنار نتایج جستجوی ارگانیک نمایش داده می‌شود.

مساله‌ مهمی که وجود دارد و نباید از آن غافل شد این است که SEO و SEM با یکدیگر رقابت نمی‌کنند، بلکه در کنار هم باعث موفقیت سایت می‌شوند. اگر می‌خواهید کسب و کار آنلاین موفقی داشته باشید، ابتدا باید هم در نتایج جستجوی ارگانیک و هم در قالب لینک‌های تبلیغاتی نمایش داده شوید؛ پس هر دوی SEO و SEM مهم و کاربردی هستند.

کدام الویت دارد؛ SEO یا SEM؟

هیچ کدام از استراتژی‌های SEM بدون سئو مناسب موفق نخواهد بود. اگر سایت شما آماده برای بازدید نباشد(سئو مناسب نداشته باشد)، قطعا SEM به تنهایی موثر نخواهد بود. به عبارت دیگر، اول SEO بعد SEM.

با یک مثال نیاز به سئو و SEM را روشن می‌کنیم. بسیاری از سایت‌ها برای به دست آوردن رتبه در کلمات کلیدی پررقابت، به SEM رو می‌آورند. در اینجا ما استراتژی دوم یعنی تبلیغات کلیکی PPC را در نظر می‌گیریم. حالا فرض کنید که شما به ازای هر کلیک کاربر مبلغ ۱۰۰۰ تومان به موتورهای جستجو هزینه می‌کنید و اگر ۱۰۰ بازدید از این روش به دست آورید، روزانه باید صد هزار تومن هزینه کنید. اگر قادر به جذب ۱ درصد از آن‌ها باشید و آن‌ها را تبدیل به مشتری کنید، در واقع شما به ازای هر مشتری، صد هزار تومن هزینه تبلیغات کرده‌اید. حالا اگر سود شما به ازای فروش به هر مشتری، بیشتر از مبلغ تبلیغات باشد، شما در سیستم سودآوری قرار گرفته‌اید و می‌توانید آن را گسترش دهید. این در حالی است که اگر حاشیه سود شما کمتر از این مبلغ باشد، باید به فکر تبلیغات دیگری باشید تا بتواند برای شما سودآوری داشته باشد.

برای اینکه تبلیغات PPC بتواند سودآوری مناسب داشته باشد، شما باید نرخ تبدیل CRO خود را بهبود دهید، نرخ تبدیل به این معنا است که به ازای ۱۰۰ نفر بازدیدکننده سایت، بتوانید تعداد بیشتری را به مشتری تبدیل کنید. به عنوان مثال، در حالت قبل اگر بتوانید از هر ۱۰۰ نفر ۲ نفر را به مشتری تبدیل کنید، هزینه تبلیغات شما به ازا هر مشتری به ۵۰ هزارتومان کاهش خواهد یافت.

در صورتی که شما بر روی SEO سایت خود تمرکز کنید و در نتایج گوگل نتیجه کسب کنید، هیچ مبلغ مستقیمی را به موتورهای جستجو پرداخت نمی‌کنید و در واقع هزینه تبلیغات مستقیم شما صفر خواهد بود. از طرف دیگر افرادی که بر روی نتایج گوگل کلیک می‌کنند، از نظر آماری بیشتر از افرادی است که بر روی تبلیغات کلیک می‌کنند، نسبت PPC و SEO به طور متوسط ۳۰ به ۷۰ است. پس تمرکز بر روی سئو در الویت قرار می‌گیرد.

کاربرد SEO و SEM چیست؟

در حالت عادی برای بیشتر کسب و کارهای اینترنتی پیشنهاد می‌شود که از هر دو روش به صورت همزمان استفاده کنند، به خصوص اگر نرخ تبدیل سایت خود را بهبود داده باشند. به هرحال در اینجا نکاتی را مطرح کرده‌ایم که بر اساس تجربه شرکت‌های بزرگ به دست آمده است.

نکانی برای اینکه بدانید از کدام سرویس برای کسب و کارتان استفاده کنید:

  • اگر کسب و کارتان را تازه راه‌اندازی کرده‌اید، اول با سئو سایتتان را قوی کنید، بعد با SEM آن را مطرح‌تر کنید.
  • اگر تعداد معینی ترافیک ارگانیک دارید اما نرخ تبدیل پایین است، قطعا به فکر سئو باشید.
  • اگر نرخ تبدیل عالی است، اما ترافیک پایینی دارید، SEM راه حل شما است.

در آخر آنچه مهم است، هرگز نباید از SEO یا SEM به تنهایی استفاده کرد. در این مقاله با تفاوت SEO و SEM آشنا شدید و دانستیم که قطعا برای هر سایتی، تا پایان عمر آن سایت، سئو مطرح است، حتی اگر در همه کلمات کلیدی مهم سایت، اول باشد. درست است که SEM بعد از سئو قرار می‌گیرد، اما برای موفق شدن به هر دو به همراه کمی هوش و ذکاوت نیاز است.

بازدید : - بار دسته بندی : آموزش سئو تاريخ : 18 آگوست 2019 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.


دانلود فیلم سینمایی خارجی عاشقانه
دانلود ریمیکس
تماشای فیلم و سریال
سرویس اشتراک ویدئو رایگان
دانلود انیمیشن
دوره بقا در جنگل
خرید نمایندگی هاست ارزان
وطن کالا
خرید وی
خرید بلیط هواپیما
بلیط هواپیما مشهد شیراز

موضوعات

آرشیو ماهانه

تبلیغات متنی

بت اسپات