وقتی با یک بحران مواجه می شوید و یا کسب و کار شما مثل سابق درآمدزایی ندارد و با به طور کلی درگیر مشکلات مالی هستید بهینه کردن استفاده از بودجه مهم ترین مسئله است. در حال حاضر بخش اعظمی از بودجه وبسایت ها صرف بازاریابی محتوا می شود و توجه به این نکته بسیار ضروری است.
برنامه ریزی برای این بودجه بسیار مهم است. در شرایط بحرانی این برنامه ریزی حتی مهم تر هم می شود. در اینجا 14 راهکار برای استفاده بهینه از بودجه بازاریابی محتوایی تان را خواهید خواند.
از منابع در دسترس استفاده کنید.
گاهی اوقات وقت و انرژی تیم صرف پیدا کردن منابع می شود. برای برخی محتواها حتی نیاز به مصاحبه یا خرید و مطالعه کتاب ها وجود دارد. اما در شرایطی که مشکلات مالی دارید می توانید از منابع در دسترس تان استفاده کنید. مثلا اگر قبلا محتوایی به صورت اینفوگرافیک تولید کرده اید می توانید آن را به صورت متنی در بیاورید. یا اینکه از منابع ترجمه برای تولید محتوا استفاده کنید.
هیچ چیزی را تلف نکنید.
مطمئن شوید که قدرت بازگشت سرمایه منابع و فعالیت های شما زیاد است. در این حالت شما باید ببینید کدام نوع محتوا برای شما سوددهی بالاتری دارد. کدام محتوا و از کدام کانال بیشتری تعداد فاکتور خرید را برای شما رقم می زند. در این حالت متوجه می شوید کجا زمان و انرژی هدر می رود و می توانید برای آن فکری کنید. در حالت ایده آل هر کانال و هر نوع محتوایی که بیشترین سوددهی را برای شما دارد باید در اولویت قرار بگیرد و فعالیت های تیم در آنجا متمرکز شود.
تنها کار نکنید.
جایی وجود دارد که شما نمی توانید کار تولید محتوا را به تنهایی انجام دهید. می توانید در این حالت از مشتریان کمک بگیرید تا محتوای UGC تولید کنند یا اینکه با همکاران و افراد متخصص در مجموعه تان صحبت کنید و آن ها را در این موضوع دخالت دهید تا کار را سریع تر و دقیق تر جلو ببرید.
از شبکه های اجتماعی استفاده کنید.
جاهایی مثل اینستاگرام، توییتر، ردیت و … شبکه های اجتماعی رایگان هستند که تعداد زیادی از افراد در آنجا وجود دارند که می توانند مشتریان احتمالی شما باشند. در این حالت می توانید برای پیدا کردن و جذب آن ها از این طریق اقدام کنید.
صدایتان را بالا ببرید.
وقتی مشکلات مالی دارید باید نهایت تلاش تان را بکنید تا از هر محتوایی که تولید می کنید بالاترین نتیجه را بگیرید. پادکست ها راهی برای رسیدن به مخاطبان هستید. شاید باور نکنید ولی پادکست ها می توانند بسیار کم هزینه باشند. می توانید پست های وبلاگ تان را به یک پادکست تبدیل کنید. اخیرا پادکست ها در نتایج جستجوی گوگل هم نمایش داده می شوند و شما می توانید با صرف هزینه کم برای سئو در صفحه اول گوگل حضور داشته باشید.
اضافه ها را حذف کنید.
به جای اینکه حجم زیادی از محتوا را هر روز منتشر کنید. کم تر اما باکیفیت تر کار کنید. اگر پروژه ای دارید که احتمال می دهید نتیجه ای از آن نمی گیرید آن را لغو کنید و به چیزی بچسبید که بیشترین میزان سوددهی را داشته باشد و شما هم در آن بالاترین بازده را دارید.
روی کارتان متمرکز شوید.
اگر پروژه های جانبی دارید که قبلا برای آن ها هزینه می کردید و یا بخشی از نیروی کار در آنجا فعالیت دارند می توانید از توان و پتانسیل این نیروی کار هم استفاده کنید.
محتوای قدیمی را مجددا زنده کنید.
نوشتن یک محتوا از صفر کار سختی است. اما اگر محتوایی قدیمی دارید که به هر دلیلی در گوگل رتبه نگرفته و یا به طور کلی مشکل دارد می توانید مجددا این محتوا را با بالاترین کیفیت بازنویسی کنید و صفحه قدیمی را هم روی این صفحه ری دایرکت کنید. اگر قبلا محتوایی نوشته اید که به هر دلیلی رتبه نگرفته اما کلیدواژه های ارزشمندی دارد بهترین راه حل این است که این محتوا را کامل تر و با حوصله ی بیشتر بنویسید تا حتما رتبه بگیرد.
توزیع محتوایتان را قدرتمند کنید.
هر محتوایی که تولید می کنید باید به دست بیشترین مخاطب ممکن برسد. اینجاست که با توسعه کانال های محتوایی تان می توانید بهترین نتیجه را بگیرید. ببینید چطور می توانید برای هر محتوایی که تولید می کنید بیشترین تعداد کاربر را جذب کنید.
منطقی کار کنید.
معمولا در شرایط بحرانی دست به کار می زنیم که شاید چندان منطقی نباشد. مثلا لینک سازی را شدت می دهیم تا در سئو نتیجه بگیریم یا اینکه محتوا را برای افرادی که حتی در خبرنامه شرکت نکرده اند ارسال می کنیم. یا محتوایی تولید می کنیم که شاید از نظر کیفیت چندان مناسب نباشد اما برای سئو ضروری است. پیشنهاد می کنیم در هر شرایطی منطقی باشید و کاری را انجام دهید که منطقی باشد. تنها در این صورت است که می توانید نتیجه دلخواه تان را بگیرید و از مسیرتان هم دور نمی شوید.
پتانسیل تیم تان را ارزیابی کنید.
قبل از اینکه به فکر استخدام نیروی جدید و یا همکاری با یک آژانس محتوا باشید پتانسیل تیم خودتان را بسنجید و ببینید چطور می توانید بیشترین میزان بازده را از تیم خودتان بگیرید و بعد سراغ گزینه های دیگر بروید. این کار بسیار مهم است. چون بسیاری از مواقع از نیروی تیم خودمان خبر نداریم و یا کارها را به درستی تقسیم نکرده ایم و نمی توانیم نتیجه دلخواه مان را بگیریم. با یک آنالیز کلی می توانید به نکات مهمی در مورد تیم خودتان دست پیدا کنید.
همواره در حال یادگیری باشید.
اگر مهارت های جدید یاد بگیرید و یا این مهارت ها را به تیم تان بیاموزید می توانید نیروی خودتان را چندین برابر کنید و در رقابت ها حرف اول را بزنید. چیزی که مهم است انتقال دقیق این مهارت ها به تیم است. خودتان هم به عنوان مدیرعامل و یا مدیر محتوا همواره باید در حال یادگیری باشید و به تمام جنبه ها و نکات مدرن دنیای محتوا آشنا باشید تا بتوانید این رشد را در تیم تان هم پیاده سازی کنید.
سعی و خطا را کمتر کنید.
دنیای محتوا مخصوصا با تمام این منابع و آموزش ها و دوره ها دنیای سعی و خطا نیست. باید کم اشتباه جلو بروید و بهترین چیزی که در دسترس دارید را پیاده سازی کنید. می توانید از رقبای خودتان الهام بگیرید. ولی تقلید کورکورانه نکنید و سعی کنید با هر آنچه که می دانید و هر آنچه که یاد می گیرید بهترین چیز ممکن را بسازید.
مخاطب را نادیده نگیرید.
دنیای بازاریابی محتوا یک هدف مهم دارد. جذب مخاطب و در نهایت تبدیل مخاطب به مشتری. اگر مخاطب را نادیده بگیرید یعنی تمام تلاش های شما برای بازاریابی بر باد می رود. باید متناسب با نیازهای مخاطب تان جلو بروید و برای مخاطب تان محتوا تولید کنید.
جمع بندی
این نکات برای استفاده بهینه از بودجه بازاریابی محتوا بسیار مهمند. سعی کنید این نکات را به کار بگیرید و کم کم پیاده سازی کنید. مخصوصا در این شرایط اقتصادی باید بتوانید روی بودجه تان تمرکز کامل داشته باشید در غیر این صورت به مشکل می خورید. اکثر این نکات و راهکارها جزو بدیهیات دنیای محتوا هستند اما در شرایطی که وضعیت مالی نابسامان باشد رعایت این نکات ضروری تر و مهم تر می شود.